Samochody dostawcze. Ford Escort Van (1990-1999)
            
				Należy do najtańszych aut użytkowych na rynku. To jednak niejedyny walor Forda Escorta Vana. Jest też zwrotny, funkcjonalny w transporcie dystrybucyjnym i co podkreślają użytkownicy, rzadko zawodzi. Małe dostawczaki forda są pakowne, ładowność w wersji standardowej wynosi 595 kg, a w wariancie wzmocnionym (tylko z silnikiem wysokoprężnym) o 180 kg więcej. Ford ma też funkcjonalną ładownię (kubatura ok. 2,5 m sześc.).
W niemieckich komisach najstarsze egzemplarze Escorta Vana można kupić już za 250-300 euro, a ceny transakcyjne samochodów z końca produkcji rzadko wynoszą więcej niż 500 euro. Nic dziwnego, że zainteresowanie klientów jest spore, a problemem tylko mała podaż samochodów.
Karoseria Escorta Vana nie należy do najjaśniejszych punktów tego auta. Nawet drobne otarcia czy zadrapania dość szybko zamieniają się w dziury. Za to materiały wykończeniowe w dość topornie wyglądającym i niestarannie spasowanym wnętrzu, przy odpowiedniej trosce dość długo zachowują przyzwoity stan.
Jeśli chodzi o walory użytkowe, to Escort ze swej roli wywiązuje się zupełnie nieźle. Jest pakowny, ładowność w wersji standardowej wynosi 595 kg, a w wariancie wzmocnionym (tylko z silnikiem wysokoprężnym) o 180 kg więcej. Ma funkcjonalną ładownię (kubatura ok. 2,5 m sześc.), choć płaska jak w typowym kombiaku linia dachu stanowi spore ograniczenie w wysokości luku towarowego (zaledwie ok. 1 m, a zatem o 10-20 cm mniej niż w furgonetkach zbudowanych na bazie aut segmentu B). Skrzydłowe, symetryczne drzwi do przedziału towarowego otwierają się dostatecznie szeroko, załadunek i rozładunek auta nie stanowią problemu. Kabina jest przestronna i w miarę wygodna.
Szybko zużywają się elementy zawieszenia, szczególnie przedniego. Amortyzatory, łożyska, stabilizatory w autach intensywnie eksploatowanych szybko trzeba wymieniać. Dłuższe podróże mogą dać się we znaki głównie za sprawą głośnych silników, a raczej marnego wyciszenia kabiny. Hałas wydaje się szczególnie dokuczliwy w samochodach zaopatrzonych w 1,3-litrowy motor benzynowy (60 KM), choć w tych z 1,8-litrowym, wolnossącym dieslem (również 60 KM) jest niewiele lepiej. Niewielka moc silników przekłada się na mizerne osiągi, daje za to dość dobre rezultaty w zużyciu paliwa. Wskazania użytkowników benzyniaków mieszczą się w przedziale 7,7-8,9 l/100 km, a diesli są o ponad 1 l mniejsze.
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania: - To dosyć niezawodna konstrukcja. Warto dbać o stan wentylatora chłodnicy, zdarzają się jego usterki, co w konsekwencji może prowadzić do przegrzania silnika. Karoseria też wymaga troski, nawet niewielkie ogniska rdzy szybko mogą zmienić się w sporej wielkości dziury. Silniki są raczej odporne na kiepskie paliwo, co nie oznacza, że można w nie lać byle co, a z takim zjawiskiem mamy czasem do czynienia.
Plusy
Przestronna część pasażerska. Oszczędne silniki, zwłaszcza diesel. Niskie ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Korozja nadwozia. Marne wyciszenie wnętrza. Szybko zużywające się elementy zawieszenia.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 
      1.625 kg | 
      1.585 kg | 
    
    
      | Ładowność | 
      595 kg | 
      545 kg | 
    
    
      | Długość | 
      4.285 mm | 
      4.230 mm | 
    
    
      | Szerokość | 
      1.688 mm | 
      1.686 mm | 
    
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 
      1.576 mm | 
      1.841 mm | 
    
    
      | Silnik /pojemność skokowa | 
      benzynowy / 1.297 ccm | 
      benzynowy / 1.389 ccm | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      60 KM | 
      60 KM | 
    
    
      | przy obr/min | 
      5.000 | 
      5.200 | 
    
    
      | Maksymalny mom. obr. | 
      101 Nm | 
      104 Nm | 
    
    
      | przy obr/min | 
      2.500 | 
      2.800 | 
    
    
      | Prędkość maksymalna | 
      140 km/h | 
      140 km/h | 
    
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego | 
    
    
      | długość | 
      1.823 mm | 
      1.807 mm | 
    
    
      | szerokość | 
      1.625 mm | 
      1.330 mm | 
    
    
      | wysokość | 
      1.076 mm | 
      1.213 mm | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      520 zł | 
      480 zł | 
    
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 
      620 zł | 
      650 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      190 zł | 
      240 zł | 
    
    
      | Tarcza hamulcowa | 
      180 zł | 
      175 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      25 zł | 
      30 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      40 zł | 
      40 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      170 zł | 
      150 zł | 
    
    
      | Zderzak przedni | 
      150 zł | 
      160 zł | 
    
    
      | Lampa tylna | 
      100 zł | 
      90 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      120 zł | 
      120 zł | 
    
  
  
    
    
    
    
      | 1992 | 
      1.8 D / 308 - 3,0 tys. zł | 
      - | 
    
    
      | 1994 | 
      1.8 D / 217 - 3,9 tys. zł | 
      1.4 / 258 - 3,0 tys. zł | 
    
    
      | 1995 | 
      1.3 / 226 - 3,8 tys. zł | 
      1.7 D / 212 - 3,9 tys. zł | 
    
    
      | 1996 | 
      1.8 D / 148 - 6,0 tys. zł | 
      1.4 / 175 - 5,9 tys. zł | 
    
    
      | 1997 | 
      1.3 / 155 - 6,5 tys. zł | 
      1.4 / 210 - 7,0 tys. zł | 
    
    
      | 1999 | 
      1.8 D / 172 - 7,8 tys. zł | 
      1.7 D / 169 - 8,2 tys. zł |