Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Scania Serii 4 - ciężarówka z nosem

Samochody ciężarowe. Scania Serii 4 z kabiną T (1996-2005)
09.02.2007 00:00:00
Odmiana T Scanii 4 ma silnik przed kabiną i jest zwana Scanią z nosem z racji dwubryłowej kabiny. W Polsce pojazd ten najczęściej eksploatują firmy paliwowe. W Scaniach najbardziej spodobały nam się: elitarny charakter, płaska podłoga kabiny, wyższy komfort niż w wersjach P i R, trwałe zawieszenie oraz ponadczasowy wygląd. Minusy ciężarówek to z kolei: awaryjne skrzynie biegów, problemy z wałkami rozrządu, korozja ramy, mało pojazdów na rynku i mniej miejsca na zabudowę.
Opisywana Scania ma techniczne DMC od 18 do nawet 150 t. Są trzy klasy: L - pojazdy długodystansowe, C - budowlane i G - specjalne. W C i G występują ciągniki siodłowe (oznaczenie producenta A) i podwozia pod zabudowę (B), w L tylko ciągniki. "Czwórka" z kabiną T ma najczęściej napędy: 4x2, 6x2 i 6x4; inne konfiguracje (takie jak np. 8x2/4) zdarzają się rzadko. Na rynku dostępne są następujące rozstawy osi: dla dwuosiowych ciągników 4.300 i 4.700 mm; dla trzyosiowych 3.900 i 4.300 mm; dla dwuosiowych podwozi od 3.300 do 6.300 mm i dla trzyosiowych (zazwyczaj z osią wleczoną) od 3.100 do 6.300 mm.
Kabina T ma trzy wersje: krótką, wydłużoną z dwoma leżankami i podwyższoną z dwoma miejscami do spania Topline (2.000 mm wysokości wnętrza). W kabinie nie ma tunelu silnika, a jej wykonanie stoi na wysokim poziomie. Komfort w Scanii T jest wyższy niż np. w odmianie R, bo kierowca nie siedzi tak jak tam nad przednią osią.
Dostęp do silnika jest bardzo dobry, trudniej serwisuje się jednak skrzynię biegów. W "czwórkach" spotkamy turbodoładowane silniki R6 i V8. Rzędówki mają pojemności 11 i 11,7 l (320, 340, 360, 380, 400, 420, 440 i 470 KM). Do 2001 roku topowe V8 miało pojemność 14,2 l (460 i 530 KM), później wprowadzono motor 15,6 l (480 i 580 KM). Silniki występują w wersjach z Euro 2 i Euro 3 (ta ostatnia od 1999 roku), rzadko Euro 1 (oferowany do 1998 r. silnik o mocy 320 KM i niektóre 360-konne). W motorach psują się wałki rozrządu.
Scania korzystała tylko z własnych skrzyń biegów: 12-przełożeniowych GRS890 i GRS900, i ośmiostopniowej GR900. Miały one opcjonalny retarder i sterowanie elektropneumatyczne (Opticruise od 400 KM). Skrzynie to newralgiczny punkt opisywanej Scanii - psuje się w nich łożysko zespolone i synchronizatory.
Lepiej spisuje się zawieszenie, z którym zazwyczaj nie ma problemów. Wydatków nie przysparzają także sterowane elektronicznie hamulce. Gorzej z łożyskami piast i tylnym dyfrem. Części są jednak łatwo dostępne i dość tanie.
To auto o ponadczasowym wyglądzie oferuje wyższy komfort niż w "czwórkach" P i R. Jest jednak u nas mało popularne z racji tego, że oferuje mniej miejsca na zabudowę.
Plusy
Elitarny charakter. Płaska podłoga kabiny. Wyższy komfort niż w wersjach P i R. Trwałe zawieszenie. Ponadczasowy wygląd.
Minusy
Awaryjne skrzynie biegów. Problemy z wałkami rozrządu. Korozja ramy. Mało pojazdów na rynku. Mniej miejsca na zabudowę.
Ekspert
Piotr Wieczorek, współwłaściciel VS Car Service z Krakowa:
- Olej w silniku należy wymieniać co 30 tys. km. W skrzyni i tylnym moście okres wymiany to 100 tys. km. Przed zakupem Scanii radzę skontrolować stan ramy. Wszelkiego rodzaju bąble widoczne w miejscach łączeń mogą świadczyć o korozji i niebezpieczeństwie złamania. Problem ten wynika z niewłaściwej galwanizacji ramy i może pojawić się nawet w kilkuletnich pojazdach.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Scania T124 LA 4x2, ciągnik siodłowy Renault Premium 385 4x2, ciągnik siodłowy
DMC zestawu techniczna / administracyjna 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 7.200 kg 6.645 kg
Rozstaw osi 4.300 mm 3.815 mm
Pojemność silnika / cylindry 11,7 l / R6 11,1 l / R6
Moc maksymalna 360 KM 381 KM
przy obr./min 1.600-1.900 2.000
Maksymalny moment obrotowy 1.665 Nm 1.750 Nm
przy obr./min 1.300-1.500 1.200
Skrzynia biegów ręczna 12+1 ręczna 18+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Nazwa części Scania T124 LA 4x2, ciągnik siodłowy z 1999 r. Renault Premium 385 4x2, ciągnik siodłowy z 1999 r.
Chłodnica 3.005 zł 3.490 zł
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) 2.800 zł 3.350 zł
Reflektor 730 zł 630 zł
Klocki hamulcowe 490 zł / oś 520 zł / oś
Filtr oleju 145 zł 159 zł
Filtr powietrza 188 zł 195 zł
Ceny części używanych
Nazwa części Scania T Renault Premium
Reflektor 400 zł 420 zł
Zderzak przedni 1.000 zł 1.200 zł
Chłodnica 1.600 zł 1.700 zł
Przednia szyba 900 zł 750 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (styczeń 2007 r.)
Rocznik Scania T ciągnik siodłowy 4x2 Renault Premium ciągnik siodłowy 4x2
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
1997 1.000 - 87,8 tys. zł 780 - 67,8 tys. zł
1998 1.107 - 100,4 tys. zł 980 - 73,2 tys. zł
1999 560 - 114,4 tys. zł 580 - 91,5 tys. zł
2000 779 - 150,0 tys. zł 660 - 97,6 tys. zł
2001 450 - 158,6 tys. zł 555 - 120,0 tys. zł
2002 430 - 170,8 tys. zł 470 - 134,5 tys. zł
2003 200 - 210,0 tys. zł 350 - 195,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.