Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Elektryczny kamper na krótkie wycieczki

Mercedes: Concept EQT Marco Polo i nowy EQT z modułem Marco Polo
7 marca 2023

Fot. Mercedes-Benz

 
Mercedes-Benz Vans sukcesywnie elektryfikuje modele seryjne. Obejmuje to szereg branżowych rozwiązań również dla sektora samochodów kempingowych. Ujawniając Concept EQT Marco Polo marka z gwiazdą zapowiada nowy elektryczny, zintegrowany mikrokamper, oparty na modelu EQT, oraz moduł Marco Polo dla kombivana EQT.
Wersja seryjna ma zostać zaprezentowana w drugiej połowie 2023 roku. Bezemisyjny EQT (zużycie energii w cyklu mieszanym wg WLTP: 18,99 kWh/100 km), który wkrótce będzie dostępny do zamówienia, to mały kombivan, łączący wszechstronność i wysokiej jakości poziom wyposażenia Klasy T – siostrzanego modelu z napędem konwencjonalnym – z zaletami napędu elektrycznego. W niedalekiej przyszłości model ten pojawi się także w wersji z modułem Marco Polo, jako pierwszy praktyczny, w pełni elektryczny kamper na krótkie wycieczki.
– Dla nas przyszłość jest elektryczna – niezależnie od wielkości i przeznaczenia samochodu dostawczego – mówi Klaus Rehkugler, szef sprzedaży Mercedes-Benz Vans. – Najnowszym dowodem tego strategicznego kierunku jest nasz nowy EQT z całkowicie elektrycznym napędem. Dzięki połączeniu go z modułem Marco Polo w najbliższej przyszłości powstanie pierwsze w pełni elektryczne, proste rozwiązanie zaspokajające podstawowe potrzeby amatorów kempingu. W drugiej połowie 2023 roku planujemy jeszcze bardziej poszerzyć naszą ofertę o w pełni zintegrowany mikrokamper z napędem akumulatorowym. Zapowiedzią tego pojazdu w wersji seryjnej jest Concept EQT Marco Polo. Rozszerzamy zatem naszą rodzinę Marco Polo o dwa produkty, oparte na modelu EQT.

Fot. Mercedes-Benz

 

Nowy w pełni zintegrowany elektryczny mikrokamper

Concept EQT Marco Polo bazuje na wariancie EQT z długim rozstawem osi. Pojazd koncepcyjny stanowi zapowiedź seryjnej wersji nowego, w pełni elektrycznego i zintegrowanego mikrokampera z gwiazdą, nad którym obecnie trwają prace rozwojowe. Wyposażenie Concept EQT Marco Polo obejmuje m.in. podnoszony dach z łóżkiem. W ten sposób dorosła osoba ma zapewnione z tyłu wystarczająco dużo miejsca nad głową, aby stać prosto. Pożądane na kempingu poczucie wolności zapewnia możliwość otwarcia podnoszonego dachu dookoła za pomocą zamka błyskawicznego z tyłu – można też otworzyć w nim w ten sam sposób tylko okno. Łóżko na dachu ma powierzchnię sypialną o wymiarach 1,97 na 0,97 metra. Wysoki komfort spania na nim zapewnia m.in. punktowy, elastyczny system sprężyn talerzowych. Z tyłu pojazdu znajduje się dodatkowe rozkładane łóżko o wymiarach 2 na 1,15 metra. Za fotelem kierowcy, w drugim rzędzie siedzeń mieści się moduł z wbudowaną umywalką i 16-litrową lodówką kompresorową. Bezpośrednio do niego jest przymocowana jedna z dwóch ławek. Kolejne siedzenie znajduje się po lewej stronie pojazdu we wnętrzu (od strony tylnej części kokpitu). Wbudowany system szuflad zapewnia wystarczającą ilość miejsca do przechowywania akcesoriów kempingowych. Dostępna jest również płyta indukcyjna oraz funkcjonalna wyjmowana kuchenka gazowa na naboje umieszczona w szufladzie, dzięki czemu podróżnicy mają do wyboru dwa warianty gotowania. Po prawej stronie we wnętrzu pojazdu (patrząc w kierunku tylnego kokpitu) znajduje się rozkładany stolik, o wysokości regulowanej elektrycznie, który ma również wbudowane schowki.
Wszystkie meble można w dwie osoby łatwo usunąć z wnętrza w mniej niż pięć minut. Oznacza to, że elektryczny mikrokamper może być w razie potrzeby używany również jako pojazd do codziennego użytku. Dzięki wysokości mniejszej niż dwa metry z łatwością wjedzie do wszystkich konwencjonalnych garaży, parkingów wielopoziomowych i myjni samochodowych.
Meble w Concept EQT Marco Polo wpasowują się w wysokiej jakości wnętrze nowego EQT. Wzornictwem nawiązują do stylistyki siedzeń w elektrycznym małym vanie: podobnie jak fotele, elementy kuchni, ławki i łóżka są wykończone ekologiczną skórą Artico Microcut. Fronty mebli są natomiast obłożone dla kontrastu wiśniowym drewnem Avola. Przyjemną atmosferę w przestrzeni wspólnej tworzy nastrojowe oświetlenie. Podsufitka jest ciemna, a nad górną częścią łóżka umieszczono oświetlenie LED. W pojeździe znalazło się łącznie siedem portów USB, z których jeden umieszczono w podnoszonym dachu, a dwa w części mieszkalnej mikrokampera.
Przyszła wersja EQT z długim rozstawem osi, na której oparto samochód koncepcyjny, jest pokryta metalicznym lakierem w kolorze szarego chromitu z kontrastowymi, czarnymi, błyszczącymi elementami. Należą do nich lakierowane na czarno chromowane elementy ozdobne z przodu i z tyłu oraz wyjątkowe 19-calowe obręcze kół ze szlifem diamentowym. Beżowy odcień podnoszonego dachu można odnaleźć także w innych elementach wyposażenia – takich jak na przykład żagiel przeciwsłoneczny. Czerwone akcenty, m.in. obramowania okna w sypialni na dachu ożywiają kolorystykę.
Kolejna rzucająca się w oczy funkcja Concept EQT Marco Polo: panel słoneczny na podnoszonym dachu. W połączeniu z dodatkowym, wyjmowanym akumulatorem pozwala to kamperowi być samowystarczalnym energetycznie przez określony czas i oszczędzać energię w celu zwiększenia zasięgu. Dodatkowa bateria podczas użytkowania jest przechowywana w szufladzie w siedzisku, ale można ją łatwo wyjąć i naładować np. z gniazdka we własnym domu, a nawet na kempingu. Inne atrakcje to markiza przeciwsłoneczna przymocowana z boku pojazdu oraz innowacyjny system zaciemniania tylnych szyb – można to zrobić za naciśnięciem jednego przycisku. Zasłony i rolety to już przeszłość w samochodzie koncepcyjnym.

Fot. Mercedes-Benz

 

Moduł Marco Polo dla EQT

Dzięki modułowi Marco Polo, który można elastycznie instalować i wyjmować i który będzie dostępny m.in. dla nowego EQT z krótkim rozstawem osi, w niedalekiej przyszłości Mercedes-Benz zaoferuje pierwsze praktyczne rozwiązanie podstawowych potrzeb kempingowych w pojeździe elektrycznym. Dostępne w standardzie łóżko i opcjonalna szafka kuchenna – dwa klasyczne rozwiązania kempingowe dla segmentu małych samochodów dostawczych – sprawią, że EQT w mgnieniu oka stanie się łatwym w obsłudze towarzyszem podróży.
Łóżko ma powierzchnię spania o wymiarach 2 na 1,15 m. Elastyczny, punktowy system sprężyn talerzowych i 10-centymetrowy materac zapewniają ergonomię i komfort leżenia na całej powierzchni. W razie potrzeby stelaż łóżka wystarczy wysunąć do przodu i rozłożyć materac. Podczas jazdy stelaż ze złożonym materacem znajduje się w bagażniku, a z tylnych siedzeń można korzystać bez ograniczeń. Standardowe wyposażenie zapewniające wysoki komfort spania obejmuje również ręcznie mocowane elementy zaciemniające do szyb oraz kratkę wentylacyjną z moskitierą, którą można umieścić między szybami a ramą. Standardowo dostępne są również dwie kieszenie na drobiazgi między słupkami C i D.
Opcjonalna zabudowa kuchenna oparta jest na systemie szuflad. Mieszczą one zlewozmywak z 12-litrowym zbiornikiem na wodę, 15-litrową lodówkę kompresorową i wyjmowaną kuchenkę na naboje gazowe. W pozostałych szufladach można przechowywać sztućce, naczynia i zapasy żywności. Ponadto w połączeniu z opcjonalnym modułem kuchennym dostępne są dwa krzesła kempingowe i stół. Stół jest wyposażony w dwie różne podstawy, dzięki czemu można go postawić na zewnątrz, a także przymocować do konsoli środkowej wewnątrz EQT – ta możliwość jest dostępna po raz pierwszy w tym segmencie.
Zarówno łóżko jak i segment kuchenny są lekkie i można w zależności od potrzeby szybko i łatwo zainstalować lub zdemontować w kilku prostych krokach. Przytwierdza się je do oczek mocujących w bagażniku.
Cały moduł Marco Polo ma kolor antracytowy i odznacza się stylowym, czystym designem. Dzięki temu komponuje się z wysokiej jakości wnętrzem elektrycznego małego vana. W najbliższej przyszłości moduł Marco Polo będzie można zamówić bezpośrednio u dealerów Mercedes-Benz.

Fot. Mercedes-Benz

 

Kombivan EQT

Nowy EQT nie tylko stanowi bazę Concept EQT Marco Polo i modułu Marco Polo, ale także oferuje rodzinom, osobom aktywnym rekreacyjnie i miłośnikom kempingów atrakcyjne wejście w zelektryfikowany świat marki z gwiazdą. Model będzie można zamawiać w salonach w niedalekiej przyszłości. Dzięki czarnej, panelowej osłonie chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą i dynamicznie zaprojektowanymi żaluzjami, nowy EQT jest natychmiast rozpoznawalny jako członek rodziny Mercedes-EQ. Mały e-van, dzięki oszczędzającej miejsce bezpiecznej instalacji akumulatora w podwoziu, z korzystnie nisko położonym środkiem ciężkości, oferuje niemal taką samą różnorodność i funkcjonalność we wnętrzu jak konwencjonalnie napędzana Klasa T. EQT ma 4.498 mm długości, 1.859 mm szerokości i 1.819 mm wysokości. W 2023 roku pojawi się wariant z długim rozstawem osi. Podobnie jak Klasa T, nowy EQT oferuje wiele zalet, które czynią codzienne życie rodzin i osób lubiących aktywną rekreację łatwym i wygodnym. Należą do nich niski próg załadunkowy o wysokości zaledwie 561 mm, który ułatwia pakowanie ciężkich przedmiotów. Drzwi przesuwne po obu stronach pojazdu mają otwór o szerokości 614 mm i wysokości 1059 mm. Umożliwia to wygodny dostęp do tyłu, a bagaż lub sprzęt można wkładać łącznie z trzech stron. Na tylnej kanapie jest miejsce dla maksymalnie trzech fotelików dziecięcych.

Nowoczesny silnik elektryczny

W momencie wprowadzenia na rynek EQT dostępny jest z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 90 kW (122 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 245 Nm. Akumulator litowo-jonowy znajduje się w miejscu chronionym przed zderzeniami w podwoziu przed tylną osią i ma użyteczną pojemność 45 kWh. W pracy, w domu lub na publicznych stacjach ładowania EQT można ładować prądem przemiennym (AC) z mocą 22 kW za pomocą wbudowanej ładowarki. Jeszcze szybciej jest na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC). EQT jest wyposażony w ładowarkę prądu stałego o mocy 80 kW, czas ładowania wyniesie wtedy 38 minut od 10-80 procent. Gniazdo znajduje się z przodu pod gwiazdą Mercedesa, co jest praktyczne i wygodne, zwłaszcza podczas ładowania EQT w mieście na ciasnych parkingach. Do ładowarki AC i DC dołączone są standardowo wtyczka oraz kabel do ładowania CCS. (z)

Fot. Mercedes-Benz

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.