Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Nowe opłaty drogowe w Belgii

Od 1 kwietnia 2016 r. system Viapass/Satellic
8 kwietnia 2016
Od 1 kwietnia 2016 r. obowiązują w Belgii nowe opłaty drogowe w systemie Viapass/Satellic. DKV, jako jeden z pierwszych operatorów kart, prowadzi rejestrację do nowego systemu i deklaruje, że jako jedyny operator kart przejmuje na siebie wszystkie formalności związane z rejestracją przewoźników do myta w Belgii.  
Przejęcie formalności rejestracyjnych to ułatwienie i oszczędność czasu dla przewoźnika. Według przedstawicieli DKV, w przypadku innych pośredników rozliczeń opłat belgijskich, przewoźnicy samodzielnie muszą dopilnować poprawności wypełnienia formularzy Satellic i ich akceptacji u operatora. Zwykle jest to długi proces, w którym wiele danych jest kilkakrotnie korygowanych i weryfikowanych. W przypadku klientów DKV wystarczy podpisanie upoważnienia i następny krok to uruchomienie rozliczania opłat. Wykwalifikowani pracownicy DKV czuwają nad poprawnością dostarczanych od przewoźnika danych i dokumentów. 

Wysokość opłat

Za wdrożenie nowego systemu myta odpowiedzialny jest operator Viapass. Podlega mu konsorcjum Satellic, które zajmuje się instalacją i obsługą systemu oraz dostarczaniem urządzeń. Utworzone zostało w sierpniu 2014 r. pomiędzy firmami T-Systems oraz Strabag, specjalizującymi się w rozliczaniu opłat drogowych. Satellic pracuje na zlecenie Viapass, czyli międzyregionalnego operatora reprezentującego Flandrię, Walonię i region Brukseli. 
Nowe opłaty obejmą sieć dróg podlegających dotychczas Eurowiniecie, czyli autostrady i drogi krajowe we Flandrii, Walonii i w regionie Brukseli. System Viapass/Satellic zastępuje obowiązującą dotąd w Belgii winietę czasową. Opłaty dotyczą pojazdów powyżej 3,5 tony DMC – zarówno belgijskich, jak i zagranicznych. Ich wysokość zależy od masy pojazdu, klasy Euro oraz kategorii dróg. Stawki w euro, publikowane są na stronie viapass.be.

Urządzenie pokładowe Satellic

Opłaty są naliczane przy użyciu urządzenia pokładowego Satellic, które można zamówić po dokonaniu rejestracji online lub nabyć w punkcie serwisowym w Belgii. 
Depozyt (zwrotny) za wypożyczenie urządzenia Satellic wynosi 135 euro. Koszt dostarczenia ponosi firma Satellic NV/SA. Urządzenie należy zamontować na przedniej szybie pojazdu. Zasilane jest przez gniazdo zapalniczki lub poprzez bezpośrednie podłączenie do instalacji elektrycznej pojazdu. Sprawność urządzenia potwierdza zapalenie się zielonej diody. 
Równolegle ze startem systemu ruszają kontrole kierowców, podróżujących przez Belgię. Odbywać się one będą poprzez trzy metody: zamontowane na stałe kamery drogowe, skanery mobilne oraz pojazdy patrolowe. Kara grzywny wymierzana w przypadku stwierdzenia złamania przepisów belgijskiego systemu poboru opłat od samochodów ciężarowych wynosi 1.000 euro.

Łatwiej w systemie post-paid

Opłaty można rozliczać zarówno w trybie pre-paid, jak i post-paid. W obu przypadkach płatności można dokonać m.in. kartą paliwowo-serwisową. We Flandrii i w regionie Brukseli opłaty drogowe nie podlegają podatkowi VAT. Inaczej jest w Walonii, gdzie drogi są zarządzane przez organizację Sofico – tam do cen doliczany jest VAT. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.